header

حكمت

home
list
archive
درباره وبلاگ
دسته بندی موضوعات

فضای مجازی و نکات منفی آن (4)

وصیت نامه های شهدا (4)

سیره و روش زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) (3)

اهمیت حجاب و عفاف (3)

دستاوردهای دفاع مقدس (3)

شهید حججی (3)

دختری که به خاطر حجاب به شهادی رسید (3)

تاثیر فرهنگ غرب (2)

آشپزی (2)

نماز شب و فضیلت های آن (2)

فواید خواندن قرآن (2)

بیوتروریسم (2)

معامله قرن (2)

آثار جنگ نرم بر فرهنگ از دیدگاه رهبری (2)

وظیفه خانواده در نماز فرزندان (2)

مضرات استفاده از محصولات تراریخته (2)

دستاوردهای انقلاب اسلامی (2)

فواید شگفت انگیز نماز (1)

راه های فریب دشمن و نحزه مقابله با آنها (1)

نقش زنان در دفاع مقدس (1)

شهید سلیمانی (1)

نماز امام زمان(عج) (1)

تراریخته چیست؟ (1)

دعای(اعددت لکل هول) و فضیلت آن : (1)

ثواب نوشتن صلوات (1)

فوایدخواندن سوره یس (1)

خوش اخلاقی (1)

دفاع مقدس (0)

نماز اول وقت (0)

فضیلت ذکر و یاد خدا از دیدگاه امام جعفر صادق(ع) (0)

عملی که پاداش هزار رکعت نماز را دارد (0)

نامه خدا خطاب به انسان (0)

فضیلت های استغفار و صلوات (0)

راه های مقابله با جنگ نرم (0)

آمار وبلاگ

تعداد بازدیدها :

69771

تعداد نوشته ها :

18

تعداد نظرات :

0

محصولات تراریخته

محصولات تراریخته

محصولات دستکاری شده ژنتیکی هستند که در دنیا با نام (جی ام او) شناخته شده‌اند، این محصولات به شکل دست کاری ژنتیکی اصلاح شده است، تعریف ساده از این محصولات این است که؛ این محصولات به روش دست کاری پزشکی در آزمایشگاه ساخته شده است؛ یعنی یک ژن بیگانه را وارد یک محصول کرده‌اند، یعنی یک یا چند تا ژن رو به یه محصول یا جانور اضافه کنیم یا ازش کم کنیم تا ویژگی های اون محصول یا جانور رو تغییر بدیم . مثلا یه کاری کنیم ، میوه سیب چهار تا ویتامین بیشتر داشته باشه یا تولید پروتئین کنه . Transgenesis یعنی تغییر دادن ژن اولیه و اصلی یه جاندار .در مهندسی ژنتیک تراریخته می‌توان ژن هرچیزی را وارد محصول دیگر کرد مثلاً ژن سم مار را وارد یک محصول کرد، با اینکه به هم مربوط نیستند اما این نوع دست کاری ها را می‌توان با این روش انجام داد، سی سال پیش دانشمندان به فکر افتادند که چرا از این روش برای محصولات کشاورزی استفاده نکننیم و گیاهی به‌وجود آوریم که نیازی به سم پاشی نداشته باشد و یا یک گیاه را اصلاح کنیم، برای مثال قارچ‌های خوراکی بعد از مدتی لکه دار می‌شوند و مردم آن‌ها را نمی‌پسندند با روش اصلاح ژنتیکی از لکه شدن قارچ‌ها جلوگیری کردند و یا گوجه‌فرنگی وقتی برای مدتی بماند نرم می‌شود و دانشمندان با همین روش از نرم شدن گوجه‌فرنگی نیز جلوگیری کردند در واقع ژن این محصولات را دست کاری کردند و محصولاتی را پدید آوردند که در طبیعت وجود ندارد، در روش دست کاری ژنتیکی، می‌توانند ژن یک محصول را حذف و یا یک ژن بیگانه را به آن اضافه کنند، برای مثال در مزارع ذرت که وسعت این مزارع زیاد است و نمی‌شود به شکل سنتی و مرسوم آن‌ها را وجین کرد، دانشمندان آمدند از یک باکتری به نام (بی تی) ژنی را به دست آوردند که در برابر آفات مقاومت می‌کرد و با آن ژن سم ضد آفت تولید می‌کرد، این ژن را وارد دانه‌های این ذرت وارد کردند، این ذرت تراریخته اکنون ژنی دارد که توانایی تولید سم را دارد و آفت با خوردن شیره این گیاه، سم وارد بدنش می‌شود و از بین می‌رود، از طرفی در کشورهایی که مزارع ذرت وسیع دارند برای جلوگیری از رشد علف هرز از روشی استفاده می‌کنند که متأسفانه در کشور ما نیز در حال شکل گرفتن است، در این روش؛ سمی به نام سم علف هرز کش تولید شده که با هواپیما روی مزارع پاشیده می‌شود، اما چون این سم قوی است دیدند روی محصول نیز اثر می‌گذارد، برای جلوگیری از این مشکل مجبور شدند ژن دیگری را نیز وارد ذرت کنند تا در برابر علف کش ها مقاومت کند، اکنون سوال اینجا است که آیا این ژن‌هایی که وارد ذرت‌ها شده است برای انسان مشکل‌زا است یا نه، در ریشه ذرت این ژن بی تی وجود دارد اما چرا وارد دانه‌ها نشده است؟

محصول تراریخته واسه این تراریزی میشه که در برابر تهدیدها ، آفت ها یا بیماری ها مقاوم بشه . مثلا محصول گندم ، نیشکر ، ذرت و … رو جوری با مهندسی ژنتیک تغییر میدن که آفت روشون تاثیر نذاره . اینجوری محصول با کیفیت تر تولید میشه . خیلی رک بخوام بگم ، فعلا از محصولات تراریخته دارن سوء استفاده می کنن تا پول بیشتری به جیب بزنن .

نکته مهم اینه که اگه چند تا ژن به محصول جدید اضافه بشه میگن تراریخته ولی اگه چندتا ژن ازش کم بشه یا کاری کنن که عملکرد نوعی از ژن مختل بشه ، میگن ” فروریخته ” .

یکی از مهمترین دستگاه ها Gene Gun هست که تصویرش رو می بینید :

دستگاه تزریق ژن برای تولید محصولات تراریخته

 

حیوانات تراریخته

این حیوونای زبون بسته همیشه بازیچه دست اشرف مخلوقاتن ! البته اینم بگم که خیلی خوبه که حیوونا هستن وگرنه تمام این آزمایشات باید روی خود انسان انجام میشد . تراریزی در حیوانات هم انجام میشه . هم واسه اینکه گونه ای جدید از پروتئین یا مواد خوراکی رو توشون بوجود بیاریم ، هم اینکه گونه ای جدید از حیوانات رو داشته باشیم که در برابر تهدیدات زیست محیطی مقاوم ترن . مثلا در عکس زیر می بینید که ژن رویش و کنترل مو در موش سمت چپی برداشته شده . بینوا ببین چه شکلی شده . سمت راستی یه موش عادی بدون دستکاری هستش . پس موش زیر میشه موش فروریخته چون ژنش برداشته شده .

 

موش فروریخته یا Knockout

یا مثلا در تصویر زیر موش هایی رو می بینید که ژن شون دستکاری شده تا بتونن پروتئین فلورسنت سبز داشته باشن . پروتئین فلورسنت سبز حاوی 238 تا اسید آمینه هست . می دونید که بعضی از اسید های آمینه برای بدن ضروریه . اسید آمینه جزء تشکیل دهنده پروتئینه . حیوانات تراریخته که به پروتئین فلورسنت سبز مجهز میشن ، زیر نور آبی یا فرابنفش ، به رنگ سبز دیده میشن : ( موش وسطیه موش معمولیه )

موش تراریخته

 

گیاهان تراریخته

تراریزی در مورد گیاهان هم انجام میشه . علت وجود محصولات تراریخته در گیاهان اینه که در برابر آفت و جانوران موذی در امان باشن و یا اینکه ویژگی جدیدی به گیاه اضافه بشه که برای مصرف کننده مفید باشه . البته تولید کننده هم از این محصولات تراریخته سود می بره .

محصولات تراریخته – برنج طلایی

 

چند سال پیش فردی با کمک بنیاد راکفلر که بنیادی صهیونیستی است، این ژن‌ها را وارد برنج کرد و اکنون ما نمی‌دانیم که کدام برنج که در بازار است،تراریخته شده‌اند.

واقعاً معلوم نیست که کدام محصولات در بازار تراریخته شده هستند، در اروپا تمام محصولات تراریخته دارای برچسب جی ام او (GMO) هستند و مصرف کننده حق انتخاب دارد، در بازار ما 99 درصد روغن‌ها تراریخته شده هستند مثلاً ازتخمه آفتابگردان تراریخته شده استفاده شده است.

 


(0) نظر
X